Saturday, August 22, 2009

Ramadhan Muncul Kembali...

Salam...


Alahamdulillah...dpt jg aku b'temu Ramadhan kali ni...aku b'syukur sgt...hr ni merupakan Ramadhan p'tama dlm 1430 Hijrah b'samaan 22 Augst 2009 Masihi...
Dlm bln ramadhan ni, sebnrnye byk kelebihan & hikmah yg kite dpt...aku nk describekan kat cni pon aku xreti...sbb aku bkn ustazah...hehehe...:D

Tp ade yg xbestnyer...sbbnyer aku kene bekeje hr ni...huhuhu...td pg ms aku nk kuar rmh, sume org masih m'bute lg...jeles siot...aku pon nk tdo gak...nk wat camner...aku keje ngn org bkn islam...kene terime je la...

hr ni best arr sbb dpt buke pose ramai2...sbb sume ade kat rmh hr ni...mesti penoh meja hr ni...mak mesti xkasi kiteorg gi bazar...sbb nnt mskkan mak x laku...hehehe...:D

Ape2 pon, kat cni aku publish niat pose ramadhan & doa buke pose...almaklum la...11bln xpose...11bln leh mkn tghri...bile tibe ramadhan je, sume lupe...sume xingt...selagi kite b'gelar manusia, selagi itulah kite perlu ingt m'ingti...(eh btl ke ayt aku 2...=D)

Niat pose ramadhan :
nawaitu souma godhin ‘an adaa i, fardhi syahri ramadhaana haadzihis sanati lillahi ta’aalaa

Doa buke pose :

allahumma laka somtu wa bika aamantu wa ‘alaa rizqika afthartu birahmatika ya arhamarrohimin
Maksudnya: “Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang”.

Doa hr p'tama ramadhan :

HARI PERTAMA : "Ya Allah, jadikanlah puasaku, puasa orang benar-benar berpuasa. Dan ibadah malamku, ibadah orang benar-benar mengerjakan ibadah. Dan jagalah aku dari tidurnya orang yang lalai. Hapuskanlah dosaku wahai Tuhan sekalian alam. Dan Ampunilah aku wahai Tuhan Maha pengampun daripada segala dosa."
K dh...cukup dlu...penat taip bln2 pose nih...hihihi...:D

No comments:

Post a Comment